![](https://shoraanews.ir/wp-content/uploads/2016/10/image1511-e1483340707365-281x200.jpg)
خوشبختانه با همگرایی شورای اسلامی شهر مشهد هیچ پروژهای در شهر مشهد تعطیل و هیچ کارگری اخراج نشده است.
به گزارش شورانیوز ، سید صولت مرتضوی در نشستی خبری در یکی از ایستگاههای خط ۲ قطار شهری مشهد اظهار داشت: در گذشته برای ایجاد خط دو قطار شهری، برای ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی ۴۱۸ میلیارد تومان هزینه شد و ما از سال ۹۲ تاکنون با هزینه کرد ۹۰۰ میلیارد تومان به پیشرفت ۶۶ درصدی در این پروژه رسیدهایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر مسیر خط سه قطار شهری مشهد تاکید کرد: با کارشناسیهای صورت گرفته مشخص شد که هیچ تغییری در مسیر خط سه به وجود نمیآید.
شهردار مشهد مقدس با اشاره به کارنامه سه ساله مدیریت شهری مشهد گفت: خطوط قطار شهری مشهد یکی از مهمترین پروژههایی بوده که ما در سه سال گذشته به بهترین شکل پیش بردهایم و آن را به عنوان مهمترین عملکرد خود در سه سال اخیر میدانیم.
مرتضوی با تقدیر و تشکر از پیمانکار خطوط قطار شهری مشهد عنوان کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء خوشبختانه تمام مولفههای زیرساختی و توسعهای را در حوزههای مختلف به ویژه در حوزه خطوط قطار شهری شناسایی، عملیاتی و اجرایی کرده است.
وی افزود: خط دو قطار شهری به طول ۱۴.۵ کیلومتر در سه فاز به بهرهبرداری خواهد رسید، در ابتدا از دپوی مرکزی تا میدان شهدا را افتتاح کرده و در فاز دوم از میدان شهدا تا میدان شریعتی به طول دو کیلومتر را سه ماه پس از فاز اول به بهره برداری خواهیم رساند و باقی مانده خط تا میدان شهید فکوری در فاز نهایی به بهرهبرداری خواهد رسید.
شهردار مشهدمقدس با اشاره به اتمام ریل گذاری از دپوی مرکزی تا ایستگاه راهآهن گفت: در حال حاضر سه رام قطار آماده بهره برداری و جا به جایی مسافر در خط دو هستند و سه رام قطار دیگر نیز برای تکمیل و مونتاز از بندرعباس به کارخانه واگن سازی تهران انتقال داده شده است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: برای تامین برق خط دو قطار شهری تاکنون ۴۴ میلیارد تومان به شرکت برق استان پرداخت کردهایم.
وی یادآور شد: از ابتدای شروع پروژه خط دو قطار شهری مشهد در سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ حدود ۴۱۸ میلیارد تومان هزینه شد که تنها ۱۷ درصد از پروژه را پیش برد اما ما در این سه سال با صرف ۹۰۰ میلیارد تومان پیشرفت پروژه را به ۶۶ درصد رساندیم.
شهردار مشهد در رابطه با منابع مالی این پروژه تصریح کرد: تمامی منابع مالی این پروژه به صورت کامل سنجیده و برنامهریزی شده و زمان بهره برداری، از این بابت هیچ دغدغهای نداریم.
مرتضوی با اشاره به خط سه بیان داشت: در ابتدای شروع این پروژه با صرف ۱۲۰ میلیارد تومان فضای ابتدایی پروژه را در میدان فردوسی تملک و دو دستگاه حفار را برای فعالیت در آن بخش آماده کردیم و تاکنون نیز حدود یک هزار و ۲۰۰ متر از مسیر را حفاری کردهایم.
وی عملیاتهای موجود در خط سه قطار شهری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه با همگرایی شورای اسلامی شهر مشهد هیچ پروژهای در شهر مشهد تعطیل و هیچ کارگری اخراج نشد و به فضل الهی توانستیم امورات را با تمام قوت به پیش ببریم.
شهردار مشهد با بیان اینکه رویکرد تقویت بخش خصوصی در دستور کار ما قرار دارد گفت: در حوزه اتوبوسرانی تا قبل از مهرماه ۹۲ حدود ۵۱ درصد از اتوبوسهای شهر مشهد به بخش خصوصی واگذار شده بود در صورتی که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد اتوبوسهای شهر مشهد به بخش خصوصی تعلق دارد.
مرتضوی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر مشهد مقدس عنوان کرد: در آن زمان قولهایی در رابطه با تخصیص اتوبوس به شهرداری مشهد ارائه شد که تاکنون تنها ۱۸.۵ درصد از آن اتوبوسهایی که قول داده بودند به شهر مشهد رسیده است.
وی با اشاره به بحث نوسازی تاکسی در شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ تا پایان سال ۹۲ تعداد یک هزار و ۹۰۹ تاکسی نوسازی شد اما از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳ هزار تاکسی نوسازی شده است.
شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با بدهیهای شهرداری مشهد عنوان کرد: زمانی که که شهرداری را تحویل گرفتیم ۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که از آن مقدار تاکنون ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی با اشاره به کمکهای دولت به شهرداری گفت: به استناد قانون، دولت برای اجرای خطوط قطار شهری باید ۵۰ درصد هزینهها را بدهد؛ آقای رئیس جمهور در رابطه با تکمیل خط یک و دو قطار شهری قول دادند تا آن چیزی که ردیف بودجه پیش بینی کرده بودند تخصیص صددرصدی بدهند.
مرتضوی افزود: در سال ۹۳ بودجه ای ۹۵ میلیارد تومانی برای قطار شهری مشهد در نظر گرفته بودند که حدود ۱۰۰ درصد آن تخصیص داده شد و در سال ۹۴، ۱۱۹ میلیارد تومان در ردیف بودجه تصویب شده بود که از این میزان حدود ۴۸ درصد آن به میزان ۵۸ میلیارد تومان تخصیص داده شد اما برای سال جاری نیز ۱۲۰ میلیارد تومان تصویب کردهاند و هم اکنون نیز در حال مذاکره برای اخذ ۴۵ میلیارد تومان از دولت هستیم.
شهردار مشهد در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی برخورد با عاملان ایجاد تاخیر در تکمیل پروژه خط دو قطار شهری عنوان کرد: در این باره
شورای کارشناسی تشکیل شده و نظراتی بیان شده است؛ در آن زمان برای تغییر در مبانی قرارداد خط دو تمامی مقررات قانونی در نظر گرفته شد و با توجه به نوسانات قیمت و آزاد سازی نرخ ارز شرایط به آن شکل پیش رفت و ما به جای اینکه فعالیت را تعطیل کنیم آن را تسهیل کردیم.
نظرات