رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۷ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 4 July
  • پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
  • کد خبر : 3348
  • چاپ خبر : پدیده حاشیه نشینی محصول ندانم کاری‌های مدیران کشور است

رئیس کمیسیون حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد از ارائه ۵ درصد بودجه عمرانی حاشیه شهر به طرح‌ها و ایده‌های مردم این مناطق خبر داد.

به گزارش شورانیوز از مشهد، حسن قدیری طرقی ظهر امروز در یازدهمین نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با موضوع «آسیب شناسی روند گسترش حاشیه نشینی در کلان شهر مشهد» در سالن اجتماعات تالار شهر، پدیده حاشیه نشینی را محصول ندانم کاری‌های مدیریت کشور برشمرد و  اظهار داشت: تاکنون دولت، استانداری، دانشگاه‌ها، شهرداری و شورای شهر در این راستا فعالیت مناسب و عملیاتی انجام ندادند.

وی با ابراز تأسف نسبت به قرار گرفتن تحقیقات و پژوهش های اساتید دانشگاه ها در کتابخانه ها و عدم استفاده مسؤولان از این منابع علمی برای کاهش مشکلات حاشیه شهر مشهد بیان کرد: متأسفانه ما در مشهد غنای برنامه‌ریزی داریم اما به میزان زیاد با فقر مدیران توانمند و دغدغه‌مند روبه‌رو هستیم.

رئیس کمیسیون حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد نگاه مسؤولان مشهد به حاشیه شهر را به عنوان بیمار برشمرد و اضافه کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد اراده و تصمیمی برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد وجود ندارد.

قدیری طرقی افزود: به هیچ عنوان با مسائل الحاق حاشیه شهر به مشهد موافق نیستم چراکه در صورت تشکیل شهرک‌های مستقل در این مناطق از جمله شهرک‌های شهید باهنر و شهید رجایی می‌توان با استفاده از اجرای طرح شهرداری‌های خودگردان در این مناطق، شهرها را بهتر مدیریت و نظارت کرد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح شهرداری‌های خودگردان، مردم با وجود عدم تخصیص اعتبارات دولت به حاشیه شهر می‌توانند شهر خود را به‌خوبی مدیریت کنند گفت: تبدیل زوستاهای حاشیه شهر به شهرک ایده‌ای است که در طرق نیز قابل انجام بوده و در این راستا به مردم این روستا اعلام شده تا طرح‌ها و ایده‌های خود را برای ایجاد شهرک مناسب ارائه کنند و پنج درصد بودجه عمرانی این شهرک به آنها تعلق گیرد.

*۴۰ درصد جمعیت مشهد در حاشیه شهر هستند

در ادامه این نشست، استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اسکان غیررسمی یکی از جلوه‌های بارز فقر شهری است اظهار داشت: در این نوع از سکونتگاه‌ها، املاک فاقد مجوز ساختمانی و برنامه رسمی شهرسازی هستند که با تجمعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیت و کیفیت زندگی شکل می‌گیرد.

حسین حاتمی نژاد در خصوص ویژگی‌های عمده سکونتگاه‌های غیررسمی بیان کرد: ساخت شتاب‌زده مسکن توسط افراد کم درآمد، نداشتن سند رسمی و پروانه ساختمان، وجود فضایی فاقد استانداردهای لازم و مواجه با کمبودهای شدید خدماتی و زیرساختی تنها بخشی از این ویژگی‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد جمعیت مشهد در حاشیه شهر هستند یادآور شد: تنها عامل مهم در رفع مشکلات حاشیه شهر مشارکت مردم این مناطق بوده و این در حالی است که جایگاه مشارکت در سند توانمندسازی در قالب بسترسازی برای ارتقای شرایط محیطی، پیش‌نگری در مورد گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و مشارکت همه جانبه ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات محلی قابل توجه است.

استاد دانشگاه تهران اعتبار ۶۰ میلیاردی اختصاص یافته دولت برای حاشیه شهر مشهد را کم دانست و افزود: توانمندسازی اجتماع محلی و توسعه محلی رویکردی غیرمتمرکز و اساساً مشارکتی است که به‌نوعی می‌توان آن را مکمل ارتقا بخشی عنوان کرد.

گفتنی است این نشست به‌همت گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات