رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 6 July
  • دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
  • کد خبر : 4825
  • چاپ خبر : انتشار اوراق مشارکت در مدیریت شهری چهارم مشهد؛ یک سال به اندازه ۱۰ سال
مشارکت مردم در پروژه‌های شهری افزایش یافته است؛

انتشار اوراق مشارکت در مدیریت شهری چهارم مشهد؛ یک سال به اندازه ۱۰ سال

مدیریت شهری مشهد مقدس با وجود رکود چندین ساله، توانسته است روش‌های مختلف و متنوعی را برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرا نماید.

به گزارش شورانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، اداره شهرها از دهه ۶۰ به بعد و با خودگردان شدن شهرداری‌ها به منابع مالی جدیدی نیازمند گردید زیرا بودجه دولتی این سازمان قطع شده و هزینه‌های جاری اداره شهر بلاتکلیف ماند. وضع عوارض مختلف برای مردم، بخشی از هزینه‌های نگهداری شهر مانند رفت و روب و جمع‌آوری زباله و نگهداری فضای سبز را تامین کرد اما اداره شهر توسط شهرداری علاوه بر هزینه‌های جاری، نیازمند اعتبارات عمرانی برای اجرای پروژه‌های شهری است.
یکی از راه‌کارهای تامین منابع جدید، جلب مشارکت‌های مردمی برای اجرای پروژه‌های شهری بود. لذا فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های شهرداری در دستور کار قرار گرفت. مهم‌ترین جذابیت اوراق مشارکت برای مردم در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار مانند سهام، تضمین پرداخت سود است، به‌ این معنـا که دارنده اوراق مشارکت اطمینان دارد چون این اوراق توسط بانک‌ها و موسسات مالی معتبر و یا دولت، تضمین می‌شود سود مشخص و تضمین‌شده‌ای را به‌عنوان سود علی‌الحساب، در فواصل زمانـی معیـن، دریافت می‌کند و ضرر و زیانی نیز متوجه خریداران این اوراق نیست. همچنین سود اوراق مشارکت، معاف از پرداخت مالیات است و این موضوع نیز یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت محسوب می‌شود.
مسیر انتشار و فروش اوراق مشارکت در شهرداری مشهد از سال ۸۲ آغاز شد و شهرداری توانست با انتشار اوراق مشارکت به نوسازی بافت فرسوده و اجرای خطوط قطار شهری بپردازد.
یک سال به اندازه ۱۰ سال
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس در این مورد می‌گوید: طی ۳ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد منتشر شده که برای احداث خطوط قرار شهری و احیای بافت‌های فرسوده بوده است.
مزجی می‌افزاید: در بودجه سال جاری نیز انتشار ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیده شده است که این مبلغ معادل کل اوراق مشارکت منتشر شده در شهرداری مشهد طی ۱۰ سال گذشته بوده است.
ایجاد ۱۰۰ هزار شغل با انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت
وی ادامه می‌دهد: در سال جاری تاکنون یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده و در مدت باقیمانده تا پایان سال جاری نیز مبلغ یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت به فروش خواهد رسید.
مزجی خاطرنشان می‌کند: شهرداری مشهد تاکنون بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده که بر اساس استاندارد اشتغال‌زایی برای هر نفر با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون تومان توانسته‌ایم برای ۱۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کنیم.
رونق اقتصادی و خروج از رکود با ورود نقدینگی اوراق مشارکت در پروژه‌های شهری مشهد
عضو کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز با تاکید بر اینکه بازار اقتصاد مشهد از نا امنی بوجود آمده و کمبود نقدینگی رنج می‌برد، می‌افزاید: کمبود نقدینگی و نا امنی موجود در اقتصاد شهر مشهد باعث ایجاد مشکلات زیادی در صنعت ساختمان و پروژه‌های مختلف شده است.
سید عبدالکریم جوادی عنوان می‌دارد: اگر بتوانیم با انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی وارد چرخه اقتصادی شهر کنیم این مهم باعث ایجاد رونق اقتادی در شهر می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: با اینکه مبلغ حاصل از فروش اوراق مشارکت زیاد نیست اما همین ترنول مالی در خروج از رکود موثر بوده و گوشه‌ای از مشکلات موجود در این حوزه را حل خواهد کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه می‌دهد: یکی از وظایف مدیریت شهری ایجاد رونق در شهر است که همه دستگاه‌های متولی مدیریت شهری از جمله استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر در این راستا دارای مسئولیت هستند.
جوادی اضافه می‌کند: مشکلات زیادی در صنعت ساختمان وجود دارد و دیگر مردم و انبوه‌سازان به دلیل عدم توجیه اقتصادی مناسب به سمت ساخت و ساز نمی‌روند. لذا کمبود مسکن به ویژه برای جوانان بسیار مشهود است که باید در این حوزه کارهای جدی انجام شود.
وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده به واسطه پروژه‌های اجرا شده توسط اوراق مشارکت منتشر شده، می‌گوید: منابعی که توسط معانت اقتصادی شهرداری مشهد با انتشار و فروش اوراق مشارکت بدست می‌آید کمک زیادی به اجرای پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های زیر ساختی در شهر کرده است.
پروژه‌های زیرساختی متعددی از جمله خطوط قطار شهری از منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت در مشهد اجرایی شده است و این منابع برای فعال ساختن پروژه به گل نشسته خط ۲ قطار شهری بسیار موثر بوده است. اینها دیگر عباراتی است که عضو کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بر زبان جاری ساخته و می‌افزاید: اگر بتوانیم با استفاده از همین نقدینگی حاصل از فروش اوراق مشارکت، خطوط ۲ و ۳ قطار شهری را به موقع به بهره‌برداری برسانیم بار بزرگی از دوش ترافیک شهر برداشته خواهد شد.
مدیریت شهری مشهد مقدس با وجود رکود چندین ساله، توانسته است روش‌های مختلف و متنوعی را برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرا نماید تا هم امور جاری شهر جریان داشته باشد و هم چرخ پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بزرگی همچون خطوط قطار شهری، کمربند جنوبی و نوسازی بافت‌های فرسوده به سرعت بچرخد.
انتشار اوراق مشارکت یکی از روش‌های تامین منابع مالی مورد نیاز است که لازمه تحقق این مهم، خوش‌حساب بودن شهرداری در پرداخت سود و اصل اوراق فروخته شده قبلی است. حال شهرداری مشهد با خوش‌حساب نمودن خود نزد بانک مرکزی با تسویه بدهی‌های گذشته، توانسته است مجوز انتشار متعدد اوراق مشارکت را دریافت کند به قدری که در این زمینه به عنوان اولین و برترین در سطح شهرداری‌های کلان‌شهرها شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات