رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 3 July
  • یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
  • کد خبر : 5280
  • چاپ خبر : تحقق اقتصاد مقاومتی هنر جذب منابع داخلی در شهرداری مشهد

بیست و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی و تعالی شهرداری مشهد با دو دستور کار بررسی نظام‌نامه استانداردسازی خدمات و محصولات شهرداری و بررسی گزارش عملکرد حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش شورانیوز از  مشهد، سید صولت مرتضوی در بیست و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی و تعالی شهرداری مشهد عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مجموعه مدیریت شهری مشهد باید هنر جذب منابع داخلی را داشته باشد تا به اقدام و عمل منجر، تا رونق ایجاد شود.
وی در ادامه افزود: ۲۷ تا ۲۸ میلیارد تومان مانده مصارف خراسان رضوی است و نقدینگی در شهر مشهد و استان بالاست، اما پروسه‌ای برای نقدینگی مردم وجود ندارد.
شهردار مشهد در خصوص بررسی نظام‌نامه استانداردسازی خدمات و محصولات شهرداری بیان کرد: استاندارد مانند کارگاه طلاسازی است که اجناس و عیار را مشخص و محک می‌زند که شهرداری مشهد می‌تواند در زمینه استاندارد مرجع باشد و به برندسازی استانداری مشخص برای خود بپردازد که در این راستا شاخص‌هایی وجود دارد که تبدیل به مرجع شده، اما تدوین نشده است.
مرتضوی ادامه داد: مرجع شدن استانداردها در حوزه‌های مختلف آتش‌نشانی، معابر، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تاکسی، اتوبوس و قطار شهری و… تدوین شود تا شهرداری بتواند مرجع در شهر مشهد باشد.
وی در ادامه گفت: در مقام عمل باید دید که به لحاظ استاندارد در چه جایگاهی قرار داریم. برون‌سازی سازمانی باید به‌روز باشد تا بتواند از عهده و وظایف آن برآید.
حجم سنگین قراردادهای حجمی در شهر مشهد؛ نیازمند داشتن استاندارد است
معاون اداری و مالی شهرداری مشهد نیز در این جلسه در خصوص دستور کار بررسی نظام‌نامه استانداردسازی خدمات و محصولات شهرداری ابراز کرد: مقایسه عملکرد، نیازمند داشتن استانداردهاست تا به انحرافات واقعی پی برده شود.
محمد آذری تاکید کرد: امروزه ما مواجه با حجم سنگین قراردادهای حجمی در شهر مشهد هستیم که نیازمند داشتن استاندارد می‌باشد که متاسفانه مشکلاتی را سبب شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌های شهرداری ما استاندارد اجرایی داریم، اما به‌روز نیست و در بعضی دیگر از حوزه‌ها استانداردی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال مجموعه ۱۳۷ و دبیرخانه شهرداری مشهد استانداردی برای آن وجود نداشته است و داشتن استاندارد می‌تواند مقایسه عملکرد را در مجموعه مدیریت شهری به دنبال داشته باشد.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری مشهد، برنامه‌های منظمی را در خصوص اقتصاد مقاومتی انجام داده و به توفیقاتی نایل شده است.
محمدرضا مزجی در ادامه اظهار کرد: تهیه حداقل ۵۰ بسته سرمایه گذاری و اقتصادی به ارزش اقتصادی ۵۰ هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به منظور توسعه زیرساخت‌های شهری را از وظایف حوزه اقتصادی شهرداری در زمینه اقتصاد مقاومتی بوده که شورا آن را مکلف کرده است.
به گفته وی، در این راستا ۱۴ پروژه تهیه و به شورا ارسال شده و ۵۲ مورد دیگر در دست تهیه است.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد اضافه کرد: صندوق‌ها ابزاری هستند که امور را برای مردم روشن و واضح می‌کنند که صندوق مهر و ماه، یکی از صندوق‌هایی است که مقرون به صرفه است و در مرحله اثبات آن هستیم.
وی افزود: در این راستا ما در یک موافقت با بانک تجارت توانسته‌ایم، کلیه سهم خود را در صندوق مهر و ماه یک‌باره پیش فروش کنیم که مشارکت مردمی را می‌طلبد.
مزجی ادامه داد: با توجه به اینکه سهام شهرداری در ۶ خردادماه جاری به بانک‌ها واگذار شده است، باید تفاهم‌نامه واگذاری صندوق مهرو ماه و محیا را به بانک تجارت داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در آمریکا برای انجام عملیات پروژه‌های سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد دلار صندوق سرمایه‌گذاری تاسیس شده است، اما ما در شهر مشهد تنها یک صندوق سرمایه‌گذاری در حال تاسیس داریم.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه گفت: آینده کشور در تاسیس صندوق‌هاست و مشهد نیز در این امر پیشتاز در کشور است که امیدواریم تاسیس صندوق‌ها در این شهر رونق پیدا کند.
راه‌اندازی نمایشگاه دائمی تالار مبادلات دارایی‌های شهر
مزجی تصریح کرد: شفاف‌سازی عملیات خرید و فروش دارایی‌ها، املاک، مستغلات، تجهیز و تکمیل تالار مبادلات دارایی‌ها و بانک املاک و مستغلات از دیگر مواردی است که شورای اسلامی حوزه معاونت اقتصادی را در بحث اقتصاد مقاومتی موظف کرده که امیدواریم در این راستا بتوانیم اقدامات خوبی را تا پایان سال انجام دهیم.
وی افزود: در این راستا بسته مطالعاتی تهیه شده است و نمایشگاه دائمی تالار مبادلات دارایی‌های شهر مشهد و شهرهای ایران با همکاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و در این تالار کلیه تولیدکنندگان محصولات ساختمانی غرفه دارند و تمامی خریداران، خریداران ساخت و سازها هستند و با ایجاد آن ترتیبی اتخاذ می‌شود که افراد علاقه‌مند به ساخت و ساز نیاز به نقدینگی نداشته باشند و از این تالار خرید خود را انجام دهند.
به گفته وی، با ایجاد این تالار ما به حلقه مبادلاتی عظیم در سطح کشور وصل خواهیم شد.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد اظهار کرد: برای این منظور زمینی به مساحت ۲۵ هزار هکتار در نظر گرفته شده که ۵۰ هزار مترمربع از این ساختمان آماده شده که باید تجهیز گردد و طرح آن نیز در حال آماده است.
مزجی بیان کرد: همچنین بر اساس اصل ۴۴، مبنی بر پرهیز از مساله تصدی‌گری این اقدام صورت گرفته است که با این اقدام، طرح‌ها را قبل از برنامه، تکمیل کرده‌ و مناقصات و مزایدات متعدد به خریداران فروخته‌ شده است همچنین پس از تایید بر اساس تقسیط عمل و نرخ بر مبنای کارشناسی از طریق بانک‌ها زمین‌ها به فروش می‌رسد.
وی یادآور شد: در این راستا در طرح‌های قدیم از تصدی‌گری‌ها خارج و در طرح‌های جدید آن را تدوین کرده‌ایم.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری زائر تاسیس شده است و تاکنون بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان سهامدار علاقه‌مند در شرکت زائر جذب شده و این شرکت به ثبت خواهد رسید و در اداره بورس هم سرمایه‌گذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: طرح بارش باران به زودی عملیاتی خواهد شد که با توجه به نقدینگی در کشور، ما بیشترین نیاز را به طرح بارش باران داریم که باید به نتیجه برسانیم که در این راستا بانک‌های تجاری آمادگی برای در اختیار گذاشتن منابع با ما هستند.
مزجی بیان کرد: ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در جهت سوق دادن سرمایه‌گذاری به سمت ایجاد بنگاه‌های تولیدی و برندسازی و مشارکت شهروندان در بهسازی پروژه‌های مشارکت‌پذیری شهری نیز دیگر مواردی بوده که حوزه معاونت اقتصادی در بحث اقتصاد مقاومتی در دست انجام دارد.

اخبار مرتبط

نظرات