رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 6 July
  • یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
  • کد خبر : 5974
  • چاپ خبر : طرح جامع شهر مشهد ۴۴ هزار میلیارد کسری درآمد دارد

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به توقف ۱۰ ساله اجرای طرح جامع مشهد از سال ۸۳ به دلیل اختلافات موجود، از وجود کسری ۴۴ هزار میلیاردی درآمد در این طرح خبر داد.

به گزارش شورانیوز از مشهد ،  براتعلی خاکپور  در سومین نشست از سلسله نشست‌ها و جلسات تخصصی «بررسی بحران‌های شهری نظام مدیریت و توسعه پایدار در مشهد حال و آینده» که با محوریت اقتصاد شهری در خانه احزاب برگزار شد، با اشاره به اینکه رشد کشور از سطح کلان تا خرد نیازمند برنامه‌ای جامع در هر موضوع است، اظهار کرد: کشور ما فاقد برنامه‌ریزی سلسله مراتبی قوی و پایدار است و حاکمیت یک نظام برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند بسیاری از معضلات کشور را حل و فصل کند.
وی ادامه داد: اگر از این زاویه به برنامه‌های ملی و طرح‌های آمایش سرزمین نگاه کنیم، باید در این طرح‌ها با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه، ماموریت‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی مشخص شود سپس برنامه‌های منطقه‌ای، شهری و روستایی با الهام از برنامه‌های بالادستی در جهت تدوین یک برنامه نظام‌مند و یک‌پارچه به جریان افتاده و در راستای توسعه متعادل و پایدار شهری و روستایی قدم بردارد.
خاکپور با بیان اینکه مشکل اصلی کشور بی‌برنامگی است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در برنامه چهارم توسعه مقرر شده بود برای همه استان‌ها طرح آمایش استان تهیه شود و این طرح مبنایی برای برنامه‌های توسعه‌ای استان‌ها قرار گیرد، اما با وجود اینکه برنامه‌های پنجم و ششم هم شروع شده است هنوز این اتفاق نیفتاده است.
توقف ۱۰ ساله طرح جامع مشهد 
وی با اشاره به طرح جامع شهر مشهد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح اولیه بر اساس آمارهای غلط و پیش‌بینی جمعیت ۵٫۴ میلیون نفری برای شهر مشهد تهیه شده بود، از سال ۸۰ مشخص بود که اهداف این طرح جامع محقق نخواهد شد، بر این اساس ضرورت تهیه طرح جدید مورد توجه قرار گرفت و در سال ۸۳ طرح جامع جدید شهر مشهد تهیه شد.
رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد افزود: به دلیل اختلافات و تداخلاتی که در تقسیمات سیاسی و اداری طرقبه شاندیز و شهرستان مشهد وجود داشت، اجرای این طرح تا سال ۹۳ متوقف شد، اما با حضور شورای چهارم ضرورت تصویب این طرح در دستو کار قرار گرفته و تصویب شد.
وی با بیان اینکه تصویب و اجرای طرح جامعی که برای یک افق ۲۰ ساله بوده، ۱۰ سال زمان برده است، عنوان کرد: بنابراین باید بلافاصله این طرح اجرا شده و متعاقب آن طرح‌های تفصیلی ارائه شود که تهیه هر کدام از طرح‌های تفصیلی تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارند.
خاکپور تصریح کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده در فرآیند تصویب طرح جامع بدون مشورت با شورای شهر و شهرداری، مسکن و شهرسازی تغییراتی را در طرح جامع اعمال کرد، عملا در تهیه طرح‌های تفصیلی هم با مشکلاتی مواجه هستیم.
طرح جامع شهر مشهد ۴۴ هزار میلیارد کسری درآمد دارد
وی با اشاره به اینکه تراز مالی هر طرح بیانگر وضعیت آن طرح است، گفت: هزینه اجرای طرح جامع در افق ۲۰ ساله حدود ۷۹ هزار میلیارد است که ۴۷٫۸ هزار میلیارد آن در حوزه خدماتی و ۳۲٫۱ هزار میلیارد ریال نیز در حوزه عمومی است و این مبالغ باید از محل درآمد طرح هزینه شود.
عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه درآمد طرح جامع مشهد حدود ۳۳ هزار میلیارد است، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای اجرای کامل طرح جامع مشهد در همه عرصه‌های پیش‌بینی شده ۴۴ هزار میلیارد کسری درآمد داریم.
وی عنوان کرد: بنابراین کسری این منابع مالی یا باید از طریق دولت تامین شود یا خود مدیریت شهری باید با در نظر گرفتن روش‌ها و فرآیندهایی منابع درآمدی خود را تقویت کند و طرح را بدون تراز منفی اجرا کند که یقینا استهسال این میزان درآمد کار بسیار سختی است.
منابع مالی شهرداری پاسخگوی هزینه اجرای طرح جامع نیست
خاکپور با بیان اینکه در حال حاضر بودجه سالانه شهر مشهد حدود ۱۰ هزار میلیارد است، اظهار کرد: اگر شهرداری تمام بودجه خود را به اجرای این طرح اختصاص دهد باید سالیان سال تمام درآمدهای خود را به این طرح اختصاص دهد، پس بر این اساس منابع مالی شهرداری تکاپوی پاسخگویی به اجرای درست طرح جامع را نخواهد کرد و لازم است برای تامین مالی اجرای طرح جامع راهکار لازم و موثری در نظر بگیریم.
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصادی فعالیت‌های موثری داشته باشیم بایستی برای هر شهر با توجه به ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، وضعیت‌هایی که در مقیاس منطقه‌ای و ملی دارد و ماموریت‌هایی که اسناد بالادستی برای آن شهر تعریف کرده، فعالیت‌های اقتصادی پایه تعریف کنیم؛ مشهد ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری و گردشگری مذهبی دارد، اما متاسفانه از این ظرفیت نه در گذشته و نه در حال به درستی استفاده نشده است.
رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ظرفیت های بالای مشهد در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: باید با توجه به ظرفیت‌های بالای شهر مشهد در حوزه گردشگری سیاست‌هایی در این زمینه اتخاذ کرده و از درآمدهای حاصل از آن، طرح‌ها و پروژه‌هایی که در اجرای آن‌ها با محدویت مالی مواجه هستیم را اجرا کنیم.
وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه تخصصی در مدیریت شهری، گفت: در مسائل مدیریت شهری همواره باید نگاه تخصصی داشته باشیم و خود را با مسائل سیاسی درگیر نکنیم همچنین نباید مسائل مذهبی را با سیاست گره بزنیم، تا اختلاف به وجود نیاید.

اخبار مرتبط

نظرات