رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳
  • الخميس ۴ محرم ۱۴۴۶
  • 2024 Thursday 11 July
  • چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
  • کد خبر : 6199
  • چاپ خبر : اختصاص رتبه نخست هوشمندسازی ترافیکی و کاهش تصادفات شهری به کلان شهر شیراز

معاون حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در همایش بین‌المللی برترین طرح‌های حمل‌و‌نقل هوشمند، رتبه نخست هوشمندسازی ترافیکی و کاهش تصادفات شهری به کلان شهر شیراز اختصاص یافت.

به گزارش شورانیوز از شیراز، ناصر شمس با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶، یک‌هزار دوربین پایش تصویری، نظارتی و امنیتی را در معابر شهر شیراز نصب خواهد شد، اظهار داشت: البته در شرایط فعلی نقاط دارای مشکل در اولویت است و در مرحله بعد معابر فرعی نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.
وی افزود: بالا بودن آمار ناشی از تصادفات یکی از مشکلات شیراز بود پیش از این قول دادیم با هوشمندسازی این آمار را کاهش دهیم و در این راستا تعداد دوربین‌ها در پنج‌ماهه گذشته از ۱۱۹ دوربین به ۳۰۰ دوربین افزایش‌یافته و در نتیجه بلوار رحمت که حادثه‌خیزترین بلوار شهر بود به‌صورت نخستین بلوار تمام هوشمند در چهارماهه گذشته حتی یک مورد کشته نداشته است که این موضوع اهمیت هوشمندسازی را نشان می‌دهد.
معاون شهردار شیراز ادامه داد: هوشمندسازی در بلوار مدرس و بزرگراه خلیج‌فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون بلوار مدرس ۸۰ درصد و خلیج‌فارس ۶۰ درصد پیشرفت داشته و پیش بینی می شود اواسط اسفند به جمع بلوارهای تمام هوشمند اضافه شود.
شمس خاطرنشان کرد: در بلوار مدرس ۱۰ گیت در مسیر رفت و ۱۰ گیت در مسیر برگشت کنترل را بر عهده دارند که بر روی هر گیت یک تا سه دوربین نصب شده است.
وی ادامه داد: برای بلوار مدرس و خلیج فارس در مجموع ۱۰۸ دوربین جدید نصب  و قدم‌به‌قدم رفتارهای ترافیکی نظارت می‌شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: “آی تی اس” شاخه‌ای از علم “آی تی” است که کنترل ترافیک هوشمند را مدنظر دارد و در کار مشترکی بین شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی اجلاس “آی تی اس” ایران برگزار می‌شود و تازه‌های هوشمندسازی و طرح‌های موفق در این سمینار ارزیابی می‌شود که امسال در این سمینار شیراز رتبه نخست هوشمندسازی ترافیکی و کاهش تصادفات درون‌شهری را به خود اختصاص داد.
شمس افزود: توسعه سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت و ثبت تخلفات و کاهش ۵۰ درصدی کشته‌شدگان تصادف با روش‌های هوشمندسازی اصلی‌ترین دلیل انتخاب شهر شیراز در این سمینار بود و به همین سبب تعداد دوربین‌ها را به یک هزار و ۵۰۰ عدد افزایش خواهیم داد و موارد بسیاری از قبیل جرائم، آبگرفتگی، نحوه عملکرد ناوگان اتوبوسرانی و مشکلات شهری از طریق این دوربین‌ها قابل نظارت است.
وی اظهار داشت: در پنج‌ماهه دوم سال ۹۵ آمار تصادفات به میزان ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اما به سبب این‌که تعداد کشته‌شدگان نیمه نخست سال بالا بود و باید تلاش کنیم تا همچنان آن را کاهش دهیم.
شمس با اشاره به این که در طول سال گذشته ۱۹۶ کشته ناشی از تصادف در شهر شیراز داشتیم، گفت: سال گذشته رتبه چهارم جان‌باختگان درون‌شهری تصادفات به فارس اختصاص یافت اما در نیمه اول سال جاری رتبه شیراز به رتبه بیست و هفتم رسیده که کاهش آمار تصادفات را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: مشکل اصلی تصادفات شیراز موتورسیکلت‌سواران متخلف هستند چنانکه از ۶۱ که نیمه دوم امسال بیش از ۴۰ درصد راکب موتورسیکلت بوده‌اند و در کل سال به‌طورمعمول نیمی از جان‌باختگان عابران پیاده هستند.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت: طرح ساماندهی راکبان موتورسیکلت‌سوار در دست تدوین است و به‌زودی در شهر شیراز اجرایی می‌شود و همچنین تزریق ۲۸۶ اتوبوس دارای استاندارد یورو چهار به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای حمل  نقلی کشور در دستور کار قرار دارد.
شمس ادامه داد: طرح “سی پی” در وهله نخست برای ممانعت از پارک خودروی بیشتر از نیم ساعت توسط مغازه‌داران و سایر افراد است تا بدین ترتیب حاشیه خیابان به عنوان معبر عمومی برای همگان قابل استفاده باقی بماند و برخی افراد به سبب رایگان بودن خودروی خود را از صبح تا عصر در کنار خیابان نگذارند و هزینه دریافت شده صرف اجرای طرح شده و درآمدی برای شهرداری ندارد.
معاون شهردار شیراز به شدت به کاسبانی هشدار داد که عرصه خیابان را با محل کسب خود اشتباه گرفته‌اند و سپس افزود: با همکاری دستگاه قضایی در طرح ساماندهی مشاغل ترافیک‌زا نمایشگاه‌داران خودرو و موارد دیگر که پیاده‌رو را اشغال می‌کنند را مورد پیگرد قرار می‌دهیم.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار