رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 6 July
  • دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
  • کد خبر : 7117
  • چاپ خبر : وضعیت ۵ سد کشور از جمله سد درودزن  در شرایط قرمز می باشد/فارس دچار خشکسالی شده

عضو شورای شهر شیراز گفت : وضعیت ۵ سد کشور از جمله سد درودزن در شرایط قرمز می باشد . ذخیره آب سد منبع اصلی تأمین آب شیراز است در حال حاضر ۳۴۵ میلیون مترمکعب است حال آنکه سال گذشته ۴۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.

به گزارش شورانیوز از شیراز ، ابراهیم شعرا عضو شورای شهر شیراز در دویست و هفتمین جلسه علنی شوراضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، خداوند بزرگ را حمد و ستایش می گوییم که مردم شیراز و استان فارس را مشمول رحمت خود قرار داد و نعمت باران که انسان ، حیوان و گیاهان و زمین را سیراب می کند را مشروب ساخت.
وی افزود : و از حضرت احدیت تمنا داریم که در باقی مانده سال زراعی بر نعماتش بیفزاید و کمبودهای سالانه بارانی مرتفع شود.
فارس در اثر پدیده گرم شدن زمین دچار خشکسالی شده و به نظر می رسد این روند ممکن است در سال های آتی ادامه داشته و در اثر آن بی آبی دامن گیر مردم این دیار در بخش های آب شرب و آب زراعی و باغات و دام گردد.
پیش بینی های سازمان ملل حاکی است در سال ۲۰۳۰ تا ۴۰ درصد و در سال ۲۰۵۰ ، ۵۵ درصد مردم از آب شرب بهداشتی محروم می شوند و از سال ۲۰۲۵ از هر ۳ نفر مردم جهان ۲نفر دغدغه آب خواهند داشت.
شعرا در ادامه افزود ، در کشورمان در ۴۰ سال گذشته ۱۵ سال ترسالی، ۵ سال نرمال و ۲۰ سال خشکسالی وجود داشته.
یعنی ۵۰درصد کشور در خشکسالی بوده. بر اساس شاخص های این سازمان ایران باید در سال ۲۰۲۵ بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید که غیرممکن است و باید راهی بر جایگزین کردن پساب ها بجوییم.
از طرفی بررسی های انجام شده حاکی است ۷۱ درصد آب های استحصالی بر اثر تبخیر و تعرق از دسترس خارج و فقط ۲۹ درصد آن باقی می ماند.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب وضعیت ۵ سد کشور از جمله سد درودزن  در شرایط قرمز می باشد . ذخیره آب سد منبع اصلی تأمین آب شیراز است در حال حاضر ۳۴۵ میلیون مترمکعب است حال آنکه سال گذشته ۴۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.
بررسی وضعیت تالاب و دریاچه مهارلو، بختگان، پریشان و ذخائر آبی نشان از کم آبی در اقلیم فارس دارد که از ۱۶ سال پیش شروع شده است.
وی با اشاره به این مطلب گفت :  متوسط باران سالانه شیراز تاکنون ۱۹۴ میلیمتر بوده است که نسبت به سال قبل و در دوران بلند مدت همچنان کاهش نشان می دهد.
۱-فرسوده بودن لوله های انتقال آب شرب ۲- روش های قدیمی آبیاری در مزارع کشاورزی ۳-عدم استفاده از روش های نوین ۴- حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی ۵-عدم صرفه جویی در مصرف آب شرب در خانواده ۶-استفاده از آب لوله کشی در شستن ماشین، حیاط و غیره شهر را به سمت بحران خواهد برد.
این مشکلات و کاهش بارش در فصل تابستان و گرما هوا احتمال کاهش آب شرب در شیراز زیاد نموده و قبل از اینکه شهروندان را با جیره بندی آب روبرو سازد باید چاره اندیشی شود.
طراوت محیط، هوای پاک و اعتدال آن، سرسبزی و رشد گل ها که به شهر زیبایی داده و موجب جذب گردشگران می شود همه در گرو آبیاری بموقع و مفید بوده ولی متاسفانه شاهد خشک شدن تعدادی از درختان در سطح شهر بوده ایم.
لذا ضرورت فرهنگ سازی و اقدامات عملی برای مقابله با این رخداد را امری ضروری است که بشرح زیر به مسئولین و شهردار محترم بمنظور حفظ منابع آب پیشنهاد می شود:
۱-    آموزش بهره برداران تحویل حجمی آب در مصرف بهینه
۲-    تغییر در الگوی کشت ، محدود نمودن سطح زیر کشت با نیاز آبی بالا
۳-    کاهش تبخیر و تعریق در محیط ، اتخاذ سیاست های تشویقی برای صرفه جویی در مصرف آب
۴-    برداشت حداقلی از منابع زیرزمینی و افزایش راندمان انتقال و توزیع آب
۵-    تنظیم کاشت گونه های گیاهی در پارک ها به نحوی که میزان جذب رطوبت باعث خشکی دیگر درختان نشود.
۶-    آبیاری درختان فضای سبز و باغات بوسیله تانکر آب
۷-    جمع آوری روان آب شهری قبل از اینکه به فاضلاب متصل شود
۸-    استفاده از پساب ها با تصفیه بمنظور بازگشت به چرخه آبیاری
۹-    استفاده از آبیاری نوین تحت فشار
۱۰-    جایگزین کردن چمن ها با گیاهان کم مصرف آب
۱۱-    صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از شیرهای الکتریکی و وسایل محدودکننده
امید است این موارد که اقداماتی است برای پیشگیری از بحرانی شدن وضع منابع آب توسط دستگاه های اجرایی، شهرداری شیراز و مردم هوشمندمان در برنامه ریزی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات