رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۷ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 4 July
  • چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
  • کد خبر : 7468
  • چاپ خبر : ​امیدواریم دولت بعدی شوراها را درک کند

-رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شوراها پیشانی اقدامات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در شهر ها هستند و امیدواریم دولت بعدی ضرورت وجود شوراها را درک کند.

به گزارش شورانیوز از تهران، مهدی چمران در جمع خبرنگاران به بیان عملکرد شورا در سال جاری پرداخت .
عدم پایبندی به طرح تفصیلی و عدم ارائه تذکرات کتبی سوال اول خبرنگاران بود که رییس شورا ی اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوالات گفت: طرح تفصیلی از سال ۹۲ آغاز شده در حالی که عموم ساختمان‌هایی که در سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به بهره‌برداری رسیدند، پروانه‌های آنها برای سال‌های قبل از ۹۲ بوده است و این در حالی است که در سال ۹۴ و ۹۵ تعداد پروانه ها نصف سال های ما قبل بوده است.
با این حال با صراحت می گویم که خود من از منتقدین شدید به ساخت ساختمان های بی ضابطه هستم و به شدت نیز پیگیر این امر خواهم بود، اما باید در نظر داشت که حجم کار در شورا بسیار بالاست اما این دلیل بر تخلف نمی شود و من با این مسائل به شدت مخالف هستم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ نامه تذکر به شهرداران ارسال کرده ایم ، تصریح کرد : بعضی‌ها تمام مشکلات را بر گردن رئیس شورای شهر می‌گذارند و خودشان در گوشه‌ای می‌نشینند و تنها تذکر می‌دهند. نامه هایی که در این راستا به ما ارسال می شود به فوریت جهت پیگیری و اقدام ارسال می کنیم و حتی نامه ها را به صورت دستی می نویسیم تا از تلف کردن وقت جلوگیری شود و تخلفات را به جد پیگیری می کنیم.
چمران افزود: سیستم نظارتی نیز در این راستا به وجود آمده که تمام پروانه ها و نیز تصمیمات شورای معماری مناطق رصد می شود اما ما این ها را رسانه ای نمی کنیم چرا که به دنبال تبلیغات نیستیم. ما حتی در این زمینه یکی از شهرداران را به دادگاه تخلفات نیز معرفی کرده ایم و اینگونه نیست که نسبت به تخلفات و عدم رعایت ضوابط بی تفاوت باشیم .
چمران افزود: در ارتباط با تخلفات با تمام قدرت ایستاده ایم اما اگر تخلفاتی هست بروید و ببینید در چه تاریخی پروانه گرفته اند، در دهه ۷۰ حدود ۲۰۰ ساختمان ساخته شده است که پروانه نداشته است و بعضی از این ساختمان‌ها نیز هنوز پروانه ساخت ندارند. از جمله آپارتمان های چندین طبقه در کوچه های ۶ متری .
وی ابراز داشت: در این زمینه همواره مشکلات وجود دارد از جمله اینکه دیگران می خواهند طبقه اضافی داشته باشند که با این خواست شدیدا مخالفت می کنم حتی اگر از سوی صمیمی ترین دوستانم باشد کما اینکه در چندین مورد با این درخواست ها مخالفت کردم .
وی ادامه داد: در مورد تذکرات هم باید بگویم در قانون تذکر شفاهی نداریم ولی از ابتدای دوره چهارم تذکر شفاهی باب شد در حالی که در دوره سوم این امر مرسوم نبوده است و طبق قانون تذکر باید کتبی باشد در مورد تذکرات هم باید بگویم که تذکرات به سرعت ارجاع می شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص پیگیری گزارش های کمیته های مربوطبه حادثه پلاسکو گفت: وزارت رفاه و بعضی از بانک‌ها وعده‌هایی داده بودند که هنوز عملی نشده است و عده زیادی از کسبه ساختمان پلاسکو در پاساژ نور مستقر شده‌اند و بقیه نیز باید سر و سامان بگیرند.
چمران درباره تحقق مدیریت یکپارچه شهری اظهار داشت: اینکه اجرای مدیریت یکپارچه شهری خلاف قانون اساسی باشد، نظر بنده نیست و از سال ۷۸ که این موضوع مطرح شد، سازمان برنامه و بودجه ۲۳ وظیفه تصویب کرد و دراختیار شهرداری‌ها قرار گرفت و در دوره دوم شورا و در برنامه چهارم از مجلس حکم گرفتیم که دولت موظف است در ارتباط با مدیریت یکپارچه با همکاری شورای عالی استان‌ها طرحی را درباره مدیریت یکپارچه بدهد که البته در این خصوص وزارت کشور اقدامی انجام نداد و این طرح از سوی شورای عالی استان‌ها بررسی شد.
وی گفت: در دولت فعلی نیز وزارت کشور طرحی را آماده کرده است درباره مدیریت شهری که در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و پس از آن به صحن مجلس باید برود که قطعاً به این دولت نمی‌رسد و امیدواریم دولت بعدی دولتی باشد که شوراها را بفهمد، چرا که پیشانی عملیات فرهنگی، عمرانی و اجتماعی در شهر ها، شوارها هستند.
وی درباره ساختمان‌های ناایمن شهر تهران نیز گفت: ساختمان‌های ناایمنی در سطح شهر وجود دارد که در مقابل حوادث ناپایدار هستند. ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار در طرح جامع احصاء شده‌اند که بیش از ۲ هزار هکتار ساختمان در بافت فرسوده داریم.
وی افزود:سازمان آتش‌نشانی نیز لیست ساختمان‌های ناایمن را مشخص کرده است و درجه‌بندی شده است. در مناطق ۱۱ لیست ساختمان‌های ناایمن مشخص است و باید تمامی مناطق ساختمان‌های ناایمن خود را شناسایی کنند با ساختمان‌های ناایمن در صورتی که به ایمن‌سازی اقدام نکنند، برابر قانون و حکم دادستانی اقدام خواهیم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کار مانده در تهران به رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته زیاد داریم، از جمله آنها نیز ترافیک، آلودگی هوا، بافت فرسوده و ناپایداری‌ها است که باید برای آنها نیز تلاش کرد.
چمران در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم ارجاع برخی نامه ها از جمله نامه سازمان بازرسی در خصوص استخدام در شرکت مترو گفت: شما ببینید وقتی نامه به رییس مجلس زده می شود آیا نامه در اختیار نمایندگان قرار می گیرد !حتی بودجه که از سوی دولت داده می شود در اختیار نمایندگان قرار نیمی گیرد حال آنکه شورا به عنوان یک مجلس کوچک که مکانیسمی شبیه هم دارند اینگونه نیست و ما بودجه را در اختیار همه اعضا قرار می دهیم .

وی ادامه داد : اما در خصوص نامه ها، به عنوان مثال اگر سازمان بازرسی نامه ای به من بدهد بلافاصله برای شهردار ارسال می شود چرا که من به عنوان ریاست شورا باید از شهردار توضیح بخواهیم که می خواهم و این اقدام را انجام داده ام . در خصوص موضوعات دیگر از قبیل بحث های بودجه ای و عمرانی و موارد دیگر ما موضوعات را به کمیسیون های تخصصی ارجاع می دهیم .
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی مسائل هم در دادگاه بررسی می شود و نباید قبل از اعلام رای دادگاه آن را منتشر کرد. در مورد موضوعات رقابتی بین شرکت ها هم همینطور این موضوعات را نمی توان اعلام عمومی کرد اما اعضا می توانند با توجه به دسترسی که دارند این اطلاعات را مشاهده کنند.
چمران در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگران مربوط به نام گذاری های جدیدی که صورت گرفته گفت: من خود با نام هایی که تلفظ شان سخت باشد مخالفم اما باید در نظر گرفت نام گذاری کاری مشکل است و مصطلح شدن یک نام نیاز به زمان دارد . از طرفی هم خانواده شهدا و بنیاد شهید اصرار دارند که نام گذاری ها انجام شود و لذا تغییر نام برخی معابر غیر از آنها که حاوی اسامی مقدس هستند به نام شهدا انجام می شود . لذا باید گفت کار کمیسیون نام گذاری در این زمینه دقیق است .
چمران ادامه داد : در مورد برخی تغییر نامها مانند میدان قمر بنی هاشم نیز باید گفت اگر ما خیابان ولیعصر (عج) و یا میدان امام حسین (ع) را پذیرفتیم میدان قمر بنی هاشم را نیز می پذریم و این امر مشکل ایجاد نمی کند. با این وجود در برخی موارد از جمله تغییر نام خیابان آفریقا به ماندلا نیازمند اصلاح هستیم و باید به همان افریقا باز گردد چرا که نام جدید مصطلح نشده و باید معبری جدید برای نام گذاری به نام ماندلا معرفی شود .
چمران همچنین تصریح کرد : در خصوص معابری که به نوعی تداعی کننده هویت تهران هستند مانند دروازه دولت نیز نظر من بر عدم تغییر نام است .
وی در خصوص نام گذاری ایستگاه مترو تقاطع بزرگراه جلال و بزرگراه شهید چمران به نام تربیت مدرس،گفت : این زمین متعلق به دانشگاه تهران بوده اما در جوار دانشگاه تربیت مدرس است و لذا هم از جهت مکانی و هم از جهت شناخت شهروندان بهتر است که این ایستگاه به همان نام دانشکده تربیت مدرس باشد .
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص نام گذاری معبری به نام آیت الله هاشمی گفت : بلور کشاورز یا بلوار رسالت برای این امر مناسب نیست چرا که در گذر زمان برای مردم مصطلح شده و علاوه بر آن نام هایی با اهمیتی هم هستند و لذا باید یک معبر جدید برای این امر معرفی شود .
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص برگزاری نمایشگاه ها در محل بوستان گفت و گو از سوی شهرداری تهران، گفت: من نیز یکی از افرادی بودم که به شهرداری اعلام داشتم ما باید خود پیش قدم شویم و نمایشگاه ها را در شهر آفتاب برگزار کنیم . با این حال باید در نظر داشت نمایشگاه های با اهمیت و پر بازدید باید در شهر آفتاب برگزار شود و می توان نمایشگاه ها کوچک را در نمایشگاه های داخل شهر برگزار کرد. نمایشگاه گل گیاه و برخی نمایشگاه ها کم تردد در محل بوستان گفت و گو بلا مانع است اما برگزاری نمایشگاه مترو در این محل دارای اشکال بود که خود ما به شهرداری تذکر دادیم و آنان نیز پذیرفتند. لذا برگزاری نمایشگاه های سنگین و پر بازدید در این محل مناسب نیست حال می خواهد از سوی شهرداری باشد.
چمران در مورد پدیده دستفروشان نیز اظهار داشت: بیکاری و رکود اقتصادی نیز سبب دستفروشی می‌شود و اگر چنین خطاهایی پیش بیاید، اجرای قانون سخت‌تر خواهد شد.
وی افزود: برای جمع‌آوری دستفروشان چقدر نیروی ضربتی و تا چه ساعتی از شبانه‌روز باید فعالیت کنند، بنابراین می‌طلبد که اقدام مؤثری از سوی دولت و دیگر دستگاه‌ها درباره این پدیده صورت بگیرد.

اخبار مرتبط

نظرات